מילואים מילואים
עמוד הבית  מועדון מילואים   סיפורי מילואים  אתרי מילואים שירות מילואים על האתר מילואים  מיהו מילואמניק
פרסם באתר מילואים  מילואים חדשות   מילואים וסרטים   פטור ממילואים  צה"ל מילואים ונשים  מילואים
מילואים - הידעת?
נעליים צבאיות הם חלק מלבוש החייל ומהווים סמל חזותי נוסף בעל משמעויות חשובות. פקודת המטכ"ל, בנוגע לנעליים אומרת כי: חייל ינעל נעליים צבאיות גבוהות או חצאיות, בהתאם לתקן הציוד האישי ...

סמלים בצה"ל
תולדות המדים,
דרגות ותגים, קיטבג, דיסקית, כומתה, נעליים צבאיות, שיפצור, משקפים, שרשרת דיסקית, דגמח, מדי ב ,
סוודר טלאים, דובון,

סיפור אישי מהמילואים האחרונים שלי

לאחרונה נתקלתי באתר שלכם ואני מעריך את המטרה שאתם נלחמים עליה, אני שמתי לב בעיקר לחשיפת נושא "חיילי האבט"ש" בו חיילים בעלי הכשרת רובאי 02 מבצעים תפקידים קרביים ללא הכשרה מתאימה.
אך גם ראיתי שזה פורסם ב-2004 והמילואים האחרונים שעשיתי הם על אותו משקל וכלום לא השתנה עד כה.
את מכתב זה שלחתי למשרד הקישור וזכיתי להתעלמות.
אני מעביר לכם את חוויותיי מהמילואים האחרונים שלי, כך שאולי זה יעזור לכם במאבקכם החברתי.
כמו-כן, אני מעדיף ששמי יישאר אנונימי.


במילואי האחרונים שהיו בתאריכים 28.8.07 עד 20.9.07 לצורך תעסוקת נהיגה חבריי למילואים ואנוכי הוצבנו בבסיסים של סיירת צנחנים ובהמשך של סיירת נח"ל.
במהלך השירות נתקלנו במצבים להם לא הוכשרנו להתמודד ואפילו לא הוזכרו כאפשריים שיתרחשו, דברים כגון:
1. כניסה עם הג'יפים לכפרים עוינים ונסיעה בכבישים רעועים ועליות תלולות, דבר אשר מאוד מקשה על נהיגה לנהג שאינו מקצועי - מדובר ברכב 4 טון (בעוד רשיון אזרחי רגיל מתיר נסיעה ברכב עד 3.5 טון) ובמקרה שנכבה המנוע והאוטו מתדרדר בירידה, הדבר מסכן את כל הכוחות מאחוריו והנהג רק במזל יצליח לבלום בזמן.
2. נסיעה באזורי הפס"ד תוך כדי שמושלכים לעבר הג'יפ אבנים ומכולות זבל בוערות.
3. נסיעה לילית בכפרים ללא פנסי דרך של הרכב בכדי למנוע את זיהוי הכלים ע"י מבוקשים.
4. יריות על הרכב ואף השלכת מטעני חבלה לעברו.
5. נסיעה ללא מראות צד, שכן כמעט בכל כניסה לכפר מנותצות המראות מהאבנים המושלכות.
6. נסיעה במצבי לחץ, כאשר הנהג אינו מכיר את תוואי הכפר ונוסע תחת מטחי אבנים.
7. נסיעה בסמטאות צרות ומכשולים על הדרך.
8. משימות בהם יש צורך למשוך מבוקשים מבתיהם לכן מבקשים להשמיע רעש חזק ממנוע הג'יפ, כאשר הוא מבודד משאר הכוחות.


כששאלנו חבריי למילואים ואנוכי כיצד ייתכן שמציבים חיילים שבסדיר היו רובאי 02 ופחות (לחלקם אף אין שום קשר לחילות הירוקים אלא סופחו מחיל הים/אוויר) במצבים שמעולם לא היו בהם (מצבים כגון לשמש פיתיון, למשוך מבוקשים מבתיהם) התשובה הייתה שיש עמנו תמיד לוחמים שיודעים מה לעשות במצבים הרלוונטיים.
אך בפועל לא נראים פני הדברים כ"כ אופטימיים, שכן בעת הפעילות (בעיקר בפעילויות הלילה) החיילים היושבים עם הנהג בג'יפ נרדמים כתוצאה מכל התורנויות שמציבים להם. דבר זה גורם לתחושה לא נוחה ואף לתחושת חוסר אונים.


לאורך כל שירות המילואים שאלנו חבריי ואני איך נתמודד עם מצבים שונים אליהם לא קבלנו הוראות והכשרה כגון:
1. מה קורה אם הג'יפ המוביל נפגע?
2. כשהכוח יורד מהג'יפ ונשאר עם הנהג רק "הצמד" שלו מה קורה אם ה"צמד" נפגע? מי ינהל את העניינים (הרי לנו אין שום ידע בלוחמת שטח, אני בכלל מגיע מרקע בסטי"לים)
3. אם נפגעו גלגלי הסופה האם הנהג יודע לנסוע בכביש רעוע של כפר בעליות תלולות על גלגלי הרנפלט? ( הרי מעולם לא תרגל נסיעה שכזו ) והאם לא ילחץ מכל ההמולה וייסע במהירות גבוהה מדי לנסיעה שכזו ויגרום לסופה להתהפך.
4. אם יצטרך הנהג להחליף גלגל בלית ברירה בלב הפס"ד האם יוכל להסתדר עפ"י ההכשרה שקיבל? ( במקרה יצא לי להחליף גלגל במהלך השירות ולמרבה הפלא הדבר כלל לא פשוט כפי שמציגים ב-2 דק' של דיבור ללא תרגול מעשי – במקרה שנכחתי בו במזל היה אתי במשמרת נהג קבע שעזר לי אחרת עוד היה נגרם נזק, במקרה זה לא היה ניתן להכניס את הג'ק מתחת לג'יפ שירד בגובה עקב הפנצ'ר ( הג'ק היה גדול מדי ) לכן היה צריך להעלות את הג'יפ על אבן ולחסום את תנועת שאר גלגליו ע"י אבנים ורק אז להחליף את הגלגל )
5. עפ"י כל המצגות הדרכה שעברנו תמיד הנהג היה אשם בהתהפכות הסופה או בתאונה שנגרמה אך לפי נסיוני, כעת, אני מבין שלעבור שירות שכזה ללא תאונה הוא רק עניין של מזל, היות וכשיוצאים לפעילות חלק מהרכבים מאוישים בנהגי קבע, או כאלה שנוהגים בכלי רכב אלה כבר זמן רב, ואלה כמובן עוברים את המהירות שהתירו לנו בהדרכות ומכיוון שאנו איננו רוצים להשאר לבד בשטח או לעכב את כל הכוחות שמאחורנו מאיצים גם למהירויות "לא רצויות".
6. בפעילויות רבות חוזרות הסופות ללא מראות צדדיות – אם בגלל אבנים שנזרקות על הג'יפ או סיבות אחרות כמו הכבישים הצרים שנהגים לא מקצועיים נאלצים לנסוע בהם.


בכדי לדייק יש לציין שההכשרה כנהג סופה במתקן הגיוס כוללת:

1. מטווח קצר של 30 כדור בערך.

2. נסיעה מעשית של 10 דק' על הסופה הכוללת זינוק בעלייה – ב-10 דק' אלה אמור הנהג להבין את פשר הנסיעה ברכב של 4 טון בערך ולשלוט בהילוכים ידניים לאחר ש-7 שנים ויותר לא נהג בהילוכים.
3. מצגות המפרטות את יכולות הסופה ובאות להרתיע מפני התהפכויות ונהיגה במהירות מעל 60 קמ"ש.

מסקנה: ההכשרה אינה מתואמת עם הנעשה בשטח, לנהגים אין את הכלים להתמודדות עם המצבים בהם הם נתקלים במהלך השירות והאחריות שעל כתפיהם לנוסעים עמם גדולה.
הערה: בין כל יציאה לשטח היה פחד בין הנהגים מי יהיה הבא שיכנס לכפרים, שכן בפעילויות מסוג זה נתקלנו במצבים הכי קיצוניים שכלל לא היינו מוכנים להם, כגון: ילד שאחד הקצינים ירה לו בראש בטעות עם כדור גומי במהלך הפס"ד והקצין דרש מהנהג ליסוע אל גופתו השרועה של הילד כדי לטפל בו או מקרים שמכולות זבל בוערות מדורדרות לעבר הג'יפים שנוסעים בין המולת אנשים שזורקת מכל הבא ליד על הג'יפ.
לאחר הפעילות הראשונה אחז בי ובחבריי הנהגים הלם לנוכח הסיפורים שסיפרו החברים שחזרו מהפעילות בכפרים. ולכל משך המילואים כל אחד רק קיווה שלא ייאלץ לצאת לפעילויות שכאלה.
בהמשך אחד מאתנו יצר קשר עם קצינת הקישור שלו מהמש"א והיא אמרה לא שנעשתה טעות בשיבוץ והוא כלל לא אמור להיות בבסיס זה ואז כמובן כולנו חשבנו שאולי מדובר בטעות אחת גדולה וניסינו ליצור קשר עם קצינות הקישור שלנו (משימה כלל לא קלה, היות ולפעמים לוקח ימים עד לקבלת מענה).
בקיצור בסופו של דבר נאמרו לכולנו אותם הדברים: " עברתם הכשרה וזה מספיק עפ"י הפקודות המטכליות ".

כולנו (המילואימניקים) הסכמנו שלא נסרב פקודה לאורך השירות וננסה לסיים אותו על הצד הטוב ביותר בכדי לא לפגוע בכושר המבצעי בייחוד בתק' החגים הקריטית.
אך בהחלט לא נרצה לחזור לשרות שכזה, המעמיד אותנו במצבים שאנו מרגישים חסרי אונים ומוציא אותנו עם תחושה קשה של הפקרות הנהגים, שאינם מקצועיים דיו ואין להם את ההכשרה להתמודדות במצבים שכאלה, ושל החיילים הנוסעים עמם שאינם מודעים לגודל הסכנה הטמונה בנהיגה ברכב זה עם נהג שאינו מקצועי.
הערה: במהלך מלחמת לבנון השנייה יצא חוק מטכ"לי חדש המתיר נהיגה רק לרובאי 03 ומעלה אך מייד בתום המלחמה בוטל חוק זה.


חזרה

מה לקחת למילואים   

מילואים ולת"מ   

הוסף אתר לפלוגה   

מידע חשוב   

מיתוס הרס"ר   

אתרי צבאות בעולם   

בדרך אל הכושר   

ספורט אתגרי   

בדיחות מילואים   

משפטי נוסטלגיה   

שירי נוסטלגיה   

מילואים ו - סליחה   

הגיע הזמן לשלום   

עצומת טוהר הנשק   

התנדבות למילואים   

תגמולי מילואים   

פורום החפ"שים   

דרגות מילואים   

מילואים אתרים נוספים   

ספרי צבא מילואים    

ציוד צבאי   

הורדות לסלולאר   


סיורי סליחות 
מילואים בסבבה

ניב חזן קידום אתרים      מילואים | מיהו מילואמניק | תנאי שימוש | מילואים - על אתר מילואים | צור קשר
| חדשות מילואים | מילואים - התנדבות למילואים

מילואים -  כל הזכויות שמורות לאתר מילואים בסבבה 2003 - 2010 ©